De Journalist en Zijn Publiek

“Een journalist zonder publiek is als een dokter zonder patiënten”

Een belangrijk deel van het journalistieke werk is het bereiken van het publiek. Belangrijke vragen om jezelf af te vragen als journalist zijnde: hoe krijg ik mijn verhaal bij het publiek? En wie behoren tot mijn publiek? Door de digitalisering van de journalistiek is de rol van media en communicatie belangrijker dan ooit. ​’Om aandacht te krijgen voor de professioneleverhalen van de journalistiek – om zichtbaar te worden in het dagelijks klik rondje vanmensen door hun (al dan niet sociale) media – zullen journalisten onderdeel moeten wordenvan het gesprek dat de samenleving met zichzelf heeft.’​ aldus Mark Deuze in het boek Journalistieke cultuur in Nederland.

Publieks statistieken

Door de digitalisering van de journalistiek hebben we veel meer inzicht in wat het publiekinteressant vind en wat niet, hierdoor kunnen we veel publieksgerichter werken danvoorheen ​(zie The Audience-Oriented Editor)​. De inhoud van content wordt vaak bepaaldaan de hand van bezoekersstatistieken en vooral het aantal clicks. Echter kun je je afvragenof het aantal clicks belangrijk is, het aantal clicks zegt namelijk niets over de impact van eenproductie. Daarvoor kun je je beter afvragen hoe betrokken en loyaal je publiek is en of jepubliek bereid is te betalen voor je content. In de studie van Jacob L. Nelson en Edson C.Tandoc Jr.​​ (gepubliceerd in het academische magazine ​Journalism Studies​) spraken eenaantal journalisten over waarom ze digitale statistieken, en dan vooral doelgroepgrootte, zobelangrijk vinden:

  • Het eerste argument was economisch: mediabedrijven zijn afhankelijk vanadvertentie- en abonnement inkomsten. Hoe groter het publiek, des te meeradverteerders zullen betalen en des te financieel veiliger de organisatie is
  • Het tweede argument had betrekking op de waakhond missie van de mediabedrijven:de journalisten beweren dat hun verhalen geen invloed op hun community hebbenals niemand ze leest.

The Audience-Oriented Editor (De Publieksgerichte Journalist)

Zoals hierboven al gezegd; door webanalyses kunnen journalisten de digitale voetafdruk vanhun publiek volgen, opnemen en kwantificeren. Social media bijvoorbeeld zijn een bron vankwantitatieve statistieken zoals het aantal reacties, likes en shares en kwalitatieve reactiesvan gebruikers in de comment sections, hierdoor worden journalisten geconfronteerd metnieuwe vormen van feedback van het publiek. Deze twee vormen van feedback bereikenjournalisten snel, vaak in realtime. Dit vermogen om het gedrag van het publiek tekwantificeren en te communiceren via de comment section geeft nieuwsorganisaties eendieper inzicht in het publiek. Dankzij de gemakkelijke toegang van deze informatie kunnenjournalisten en redacteuren het publiek betrekken bij hun dagelijkse beslissingen. KlaskeTameling, coördinator crossmedia bij BNN/Vara, zegt hierover: ​’Iedereen praat tegenwoordigop alle platforms voortdurend met elkaar, van WhatsApp tot Facebook tot Instagram: datheeft grote culturele gevolgen. Er moet veel meer contact komen tussen redacties en hun publiek. Ga echt in gesprek met elkaar, online en offline, vertel hoe je kwesties hebtaangepakt, sta open voor kritiek. Dat past in onze tijd.’

Public Journalism

Public journalism, ook wel civic journalism genoemd, is het publiek gaan zien als actievedeelnemer in plaats van passieve lezer door bijvoorbeeld het publiek te betrekken bij hetmaakproces van een productie en het aansporen tot een (politieke) discussie. Jay Rosen, hoogleraar journalistiek aan de New York University: ​’Een van de lessen vanpublic journalism is: start waar de burger start, maar hou niet op waar de burger eindigt. Jezult in zijn wereld moeten stappen en hem van daaruit iets moeten aanreiken waar hij watmee kan.’ Een mooi Nederlands voorbeeld van een platform die veel gebruik maakt van publicjournalism is De Correspondent. Zij willen niet alleen informatie zenden, maar willen dezeook te graag ontvangen, want ​’de meeste onderwerpen waarover wij verslag doen, wetenonze leden collectief veel meer van dan wijzelf’​. De Correspondent doet dit dooronderzoeksvragen en verhaal ideeen openbaar te maken en ontvangen op die manierfeedback om de journalistieke verhalen te verbeteren. Zij zien hun publiek als deskundigemet waardevolle kennis.

Hoe bereik ik publiek?

Om het juiste publiek te bereiken kun je je verschillende vragen stellen.

  • Welk publiek wil ik bereiken? Wat is mijn doelgroep? Je moet je afvragen in welkedoelgroep het onderwerp van je artikel het meest leeft, voor welke doelgroep hetartikel het relevantste is ​(zie ook ‘Publiek op Social Media’)​. De schrijfstijl van jeartikel kun je aanpassen op je doelgroep, schrijf je bijvoorbeeld voor specifiekevakkundige doelgroep dan kun je prima vaktermen verwerken in je artikel.
  • Welke media gebruikt mijn doelgroep? ​We weten dat de jongeren zich over hetalgemeen meer bevinden op platformen als YouTube, Instagram en Snapchat en datde gemiddelde leeftijd op Facebook, LinkedIn hoger ligt ​(zie ook ‘Publiek op SocialMedia’). ​Een artikel voor een jong publiek zal niet veel succes hebben in bijvoorbeeldeen krant of papieren magazine door de digitalisering ​(zie afb. 1)
  • Is de content/inhoud van mijn productie geschikt voor op het gekozen mediaplatform? ​Video en beeld producties zijn bijvoorbeeld wel geschikt voor veel socialemedia, zo zijn Instagram en Snapchat echt gericht op het consumeren van beeld.Tekstproducties zijn vaak beter te plaatsen op/in nieuwswebsites, (online) magazinesen kranten.
  • Is het verhaal voldoende nieuwswaardig voor mijn doelgroep?​ Je moet jeafvragen of jouw productie echt een toegevoegde waarde heeft en voldoenderelevant voor het grootste deel van jouw publiek. Heeft het artikel impact?
Afbeelding 1
Afbeelding 1

Publiek op Social Media

Het meeste nieuws wordt tegenwoordig niet meer via gedrukte media geconsumeerd, maarvia online en vooral sociale media. Nieuwsorganisaties in heel Europa doen grote investeringen in sociale media en beschouwen sociale media als cruciaal voorpublieksbereik en digitale abonnees, onthult een studie van het Reuters Institute for the Study of Journalism. Facebook is goed voor het grootste deel van het verkeer op socialemedia en levert de hoogste niveaus van publieke betrokkenheid. Het platform blijft het belangrijkste onderdeel van de sociale mediastrategie van commerciële nieuwsorganisaties, ondanks een gemiddelde daling van 9% in het totale aantal interacties sinds veranderingenin de algoritmen van Facebook in januari 2018.
Ontwikkelingen laten zien aan dat jonge doelgroepen in toenemende mate de voorkeurgeven aan sociale media op basis van beeld voor het consumeren van nieuws. Instagram iseen zeer visueel platform dat grotendeels wordt bevolkt door een jonger publiek. Tekstproducties zijn op Instagram niet op hun plaats, geschreven artikelen zullen dusvertaalt moeten wornde naar beeld zoals een video of een infographic. Volgens SproutSocial is 59% van de gebruikers tussen de 18 en 29 jaar, gevolgd door 33% van degebruikers van 30-49 jaar.
Snapchat, een app die misschien ongebruikelijk lijkt te zijn om nieuws te consumeren, blijkttoch ook succesvol te werken. The Economist maakt nu al ruim 3 gebruik van het platformen met succes, gemiddeld bezoeken 1,7 miljoen mensen hun profiel. Ze hebben zelfs eenspeciale Snapchat-editor. De redactie van The Economist: ​’Snapchat gives The Economist something most publishers are hungry for in today’s media environment: an audience of young, mobile-first consumers of news and analysis.’ ​Ze vinden ook dat de jongeredoelgroep onderschat wordt door nieuwsorganisaties: ​’The readers are smart, they areinterested and they always want to know more, so it’s a really amazing opportunity as aproducer and journalist to serve this group.’
Opvallend is het relatief nieuwe TikTok met meer dan een half miljard actieve gebruikers,waarvan 60% tussen de 16 en 24 jaar is. Daarmee is TikTok de app bij uitstek om een jongedoelgroep te bereiken. Uitgevers zoals The Washington Post, NBC News en The DallasMorning News maken al gebruik van de app. Gebruikers die experimentele campagnes op TikTok hebben uitgevoerd, hebben echter niet hetzelfde rendement behaald als opInstagram, maar als er iets is dat kan concurreren met de Facebook-services en inkomstenis het TikTok.

Bronnen

Podcast ‘Klikt het?’ ​https://www.svdj.nl/nieuws/het-publiek-wie-zijn-dat-eigenlijk/

The Audience-Oriented Editor by Raul Ferrer-Conill & Edson C. Tandoc Jr. uit ​Digital Journalism

https://www.trouw.nl/nieuws/hoe-ziet-de-toekomst-van-de-journalistiek-eruit~b2c4bb3e/ 

Deel 2-1 uit Journalistieke cultuur in Nederland (boek door Jo Bardoel en Huub Wijfjes)

Digital News Project by Reuters Institute for the Study of Journalism

Instagram statistics ​https://sproutsocial.com/insights/instagram-stats/ 

Social Media use by publishers https://contentinsights.com/how-publishers-use-social-media/

https://whatsnewinpublishing.com/instagram-and-snapchat-post-remarkable-growth-publishers-see-significant-increase-in-engagement-on-new-social-media/ 

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *