“Een journalist zonder publiek is als een dokter zonder patiënten”
Een belangrijk deel van het journalistieke werk is het bereiken van het publiek. Belangrijke vragen om jezelf af te vragen als journalist zijnde: hoe krijg ik mijn verhaal bij het publiek? En wie behoren tot mijn publiek? Door de digitalisering van de journalistiek is de rol van media en communicatie belangrijker dan ooit. ’Om aandacht te krijgen voor de professioneleverhalen van de journalistiek – om zichtbaar te worden in het dagelijks klik rondje vanmensen door hun (al dan niet sociale) media – zullen journalisten onderdeel moeten wordenvan het gesprek dat de samenleving met zichzelf heeft.’ aldus Mark Deuze in het boek Journalistieke cultuur in Nederland.
Publieks statistieken
Door de digitalisering van de journalistiek hebben we veel meer inzicht in wat het publiekinteressant vind en wat niet, hierdoor kunnen we veel publieksgerichter werken danvoorheen (zie The Audience-Oriented Editor). De inhoud van content wordt vaak bepaaldaan de hand van bezoekersstatistieken en vooral het aantal clicks. Echter kun je je afvragenof het aantal clicks belangrijk is, het aantal clicks zegt namelijk niets over de impact van eenproductie. Daarvoor kun je je beter afvragen hoe betrokken en loyaal je publiek is en of jepubliek bereid is te betalen voor je content. In de studie van Jacob L. Nelson en Edson C.Tandoc Jr. (gepubliceerd in het academische magazine Journalism Studies) spraken eenaantal journalisten over waarom ze digitale statistieken, en dan vooral doelgroepgrootte, zobelangrijk vinden:
- Het eerste argument was economisch: mediabedrijven zijn afhankelijk vanadvertentie- en abonnement inkomsten. Hoe groter het publiek, des te meeradverteerders zullen betalen en des te financieel veiliger de organisatie is
- Het tweede argument had betrekking op de waakhond missie van de mediabedrijven:de journalisten beweren dat hun verhalen geen invloed op hun community hebbenals niemand ze leest.
The Audience-Oriented Editor (De Publieksgerichte Journalist)
Public Journalism
Public journalism, ook wel civic journalism genoemd, is het publiek gaan zien als actievedeelnemer in plaats van passieve lezer door bijvoorbeeld het publiek te betrekken bij hetmaakproces van een productie en het aansporen tot een (politieke) discussie. Jay Rosen, hoogleraar journalistiek aan de New York University: ’Een van de lessen vanpublic journalism is: start waar de burger start, maar hou niet op waar de burger eindigt. Jezult in zijn wereld moeten stappen en hem van daaruit iets moeten aanreiken waar hij watmee kan.’ Een mooi Nederlands voorbeeld van een platform die veel gebruik maakt van publicjournalism is De Correspondent. Zij willen niet alleen informatie zenden, maar willen dezeook te graag ontvangen, want ’de meeste onderwerpen waarover wij verslag doen, wetenonze leden collectief veel meer van dan wijzelf’. De Correspondent doet dit dooronderzoeksvragen en verhaal ideeen openbaar te maken en ontvangen op die manierfeedback om de journalistieke verhalen te verbeteren. Zij zien hun publiek als deskundigemet waardevolle kennis.
Hoe bereik ik publiek?
Om het juiste publiek te bereiken kun je je verschillende vragen stellen.
- Welk publiek wil ik bereiken? Wat is mijn doelgroep? Je moet je afvragen in welkedoelgroep het onderwerp van je artikel het meest leeft, voor welke doelgroep hetartikel het relevantste is (zie ook ‘Publiek op Social Media’). De schrijfstijl van jeartikel kun je aanpassen op je doelgroep, schrijf je bijvoorbeeld voor specifiekevakkundige doelgroep dan kun je prima vaktermen verwerken in je artikel.
- Welke media gebruikt mijn doelgroep? We weten dat de jongeren zich over hetalgemeen meer bevinden op platformen als YouTube, Instagram en Snapchat en datde gemiddelde leeftijd op Facebook, LinkedIn hoger ligt (zie ook ‘Publiek op SocialMedia’). Een artikel voor een jong publiek zal niet veel succes hebben in bijvoorbeeldeen krant of papieren magazine door de digitalisering (zie afb. 1)
- Is de content/inhoud van mijn productie geschikt voor op het gekozen mediaplatform? Video en beeld producties zijn bijvoorbeeld wel geschikt voor veel socialemedia, zo zijn Instagram en Snapchat echt gericht op het consumeren van beeld.Tekstproducties zijn vaak beter te plaatsen op/in nieuwswebsites, (online) magazinesen kranten.
- Is het verhaal voldoende nieuwswaardig voor mijn doelgroep? Je moet jeafvragen of jouw productie echt een toegevoegde waarde heeft en voldoenderelevant voor het grootste deel van jouw publiek. Heeft het artikel impact?
Publiek op Social Media
Bronnen
Podcast ‘Klikt het?’ https://www.svdj.nl/nieuws/het-publiek-wie-zijn-dat-eigenlijk/
The Audience-Oriented Editor by Raul Ferrer-Conill & Edson C. Tandoc Jr. uit Digital Journalism
https://www.trouw.nl/nieuws/hoe-ziet-de-toekomst-van-de-journalistiek-eruit~b2c4bb3e/
Deel 2-1 uit Journalistieke cultuur in Nederland (boek door Jo Bardoel en Huub Wijfjes)
Digital News Project by Reuters Institute for the Study of Journalism
Instagram statistics https://sproutsocial.com/insights/instagram-stats/
Social Media use by publishers https://contentinsights.com/how-publishers-use-social-media/